Poradnik graficzny

czyli, jak możemy Ci pomóc w promowaniu firmy!

Unboxing, ja też tak chcę!

ilustracja do artykułu unboxing co to jest
Prowadzisz sklep internetowy, ale sprzedaż kuleje? Stale myślisz co zrobić by było lepiej ale brakuje Ci pomysłów? Postaw na ciekawe opakowanie! Wyobraź sobie, że Twój klient otrzymuje paczkę z zamówionym towarem. Opakowanie jest dla niego na tyle interesujące, że postanawia sfilmować jego rozpakowanie i upublicznić w Internecie. Dzięki jednemu klientowi Twój produkt obejrzy więcej osób, zyskasz dodatkowy rozgłos, a może również nowych kupujących. Brzmi nieźle, prawda?
Publiczne rozpakowywanie nosi nazwę unboxingu i jest to obecnie gorący trend na rynku. W filmikach z rozpakowywaniem paczek przoduje Facebook, YouTube oraz Instagram z modnym Instastories. Dlaczego to takie popularne? Odpowiedzią jest nasza ciekawość. Chcemy wiedzieć jak wygląda dany produkt „na żywo”, a nie tylko na zdjęciu. Oceniamy sam produkt oraz jego opakowanie jeszcze przed jego zakupem. Możemy dokładnie obejrzeć produkt premium, który jest dla nas niedostępny ze względu na zbyt wysoką cenę. Do tego dochodzą jeszcze emocje, które towarzyszą otwieraniu prezentów. Co może być lepszego?
Jeśli więc prowadzisz sklep internetowy i zależy ci, żeby klient wrócił z następnym zamówieniem postaw na unboxing. Spraw by klienci nagrywali filmiki z Twoimi produktami i chwalili się nimi w sieci. Aby to osiągnąć musisz zadbać aby moment otwierania paczki, rozrywania papieru i zaglądanie do środka był jak najbardziej ekscytujący. Od czego więc zacząć?
1. Zacznij od projektu opakowania
Projekt opakowania to podstawa. Musisz mieć DOBRZE zaprojektowane opakowanie. Słowo dobrze jest tutaj kluczowe. Opakowanie musi chronić produkt przed zniszczeniem w trakcie transportu. Musi być tak zaprojektowane by nie generowało dodatkowych kosztów wysyłki czyli np. powinno mieć rozmiary dopasowane do rozmiaru skrytek paczkomatu. Jeśli masz produkty w różnych rozmiarach powinieneś zadbać o różne gabaryty opakowań. Nic bardziej nie denerwuje klientów niż mały produkt w wielkim kartonie. Jeśli sam pakujesz swoje towary to wiesz ile czasu to zajmuje. Dobre opakowanie powinno być proste w obsłudze aby skrócić ten czas do koniecznego minimum. Jeśli więc na co dzień nie zajmujesz się projektowaniem graficznym to lepiej zleć zaprojektowanie swoich opakowań profesjonalnemu grafikowi. Zaoszczędzisz w ten sposób czas i pieniądze.
2. Spraw by Twoje opakowanie nie było tylko pudełkiem ale stało się narzędziem wizerunkowym
Klient już po opakowaniu musi rozpoznać, że to jest Twój produkt dlatego logo i oryginalna grafika to podstawa. Aby być rozpoznawalnym musisz postarać się o identyfikację wizualną czyli spójny język graficzny i konsekwentnie go stosować. We wszystkich materiałach drukowanych i internetowych stosuj tą samą kolorystykę, to samo logo, ten sam zbiór krojów pisma, podobny styl ilustracji lub zdjęć. Wtedy klient już po fragmencie opakowania rozpozna, że jest od Ciebie.
3. Opowiedz swoją historię
Opakowanie musi współgrać z Twoją marką. Jeśli Twoje produkty są naturalne, przyjazne dla środowiska, a na pierwszym miejscu stawiasz ekologię to takie też muszą być Twoje opakowania. Wybierz tekturę eco, papier typu Kraft. Jeżeli natomiast Twój produkt jest ekskluzywny i należy do marek premium takie też powinno być jego opakowanie. Sprawdzi się tutaj grubszy papier plus ciekawe uszlachetnienie np. złocenie.
4. Doceń klienta, spraw by poczuł się wyjątkowo
Klient otwiera opakowanie i widzi… No właśnie co? Byle jak wrzucone przedmioty czy starannie wyeksponowane towary. Jak myślisz co będzie lepsze? Wnętrze opakowania to dobre miejsce na podziękowanie dla klienta za zakup. Można je np. nadrukować na wewnętrznej stronie wieczka. Można je dołożyć do przesyłki w formie naklejki lub kartki z kodem rabatowym na kolejne zakupy. Pomyśl również o dodaniu do paczki ulotki lub firmowego folderu, w którym zaprezentujesz nowości w ofercie Twojego sklepu. Możesz dorzucić próbkę jakiegoś produktu. To sprawi, że klient chętniej o Tobie opowie w mediach społecznosciowych.
5. Upcycling, czyli nie wyrzucamy do kosza
Dobre opakowanie może zyskać „drugie życie”. Jeżeli klientowi spodoba się Twoje opakowanie będzie mu żal je wyrzucić. Znajdzie dla niego nowe zastosowanie. Może zrobi z niego pojemnik na fotografie, lub wizytówki, pudełko na drobiazgi albo jeszcze coś innego. Już na etapie projektowania możesz pomyśleć o takim dodatkowym zastosowaniu. Możliwości są nieograniczone. A może zaproponujesz konkurs na jak najbardziej pomysłowe wykorzystanie Twojego opakowania? Jak widać upcycling to jeden ze sposobów na budowanie wizerunku marki przyjaznej dla środowiska.
Mam nadzieję, że dzięki tym kilku radom, Twoja przesyłka zostanie zapamiętana, a jej otwarciu będzie towarzyszył efekt WOW :)
znajdziesz mnie na:

Powrót do spisu treści

Poradnik jest ciekawy?

Zaglądaj do niego regularnie!
Zapisz się na newsletter

O autorce

Joanna Frydko autorka artykułu
Z wykształcenia jestem projektantem komunikacji wizualnej. Od uzyskania dyplomu Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie zajmuję się projektowaniem graficznym. Biegle posługuję się narzędziami cyfrowymi oraz technikami tradycyjnymi takimi jak ołówek czy akwarela.

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią?
Zapraszam do kontaktu.
Joanna Frydko
Pracownia Projektowa Zygzak
jfrydko@pracowniazygzak.pl