Poradnik graficzny

czyli, jak możemy Ci pomóc w promowaniu firmy!

Strona lądowania, czyli landing page

ilustracja artykułu o tworzeniu stron internetowych
Ideą tworzenia stron lądowania jest skupienie się na jednym, konkretnym celu. Nie rozpraszamy uwagi użytkownika, nie opowiadamy mu o naszej firmie, nie przedstawiamy kompleksowej oferty, nie opowiadamy o tym co się u nas działo, działa teraz albo co się będzie dziać w przyszłości. Skupiamy się na sprzedaży konkretnego produktu lub umówienia spotkania lub wypełnienia formularza – koniec, jedna rzecz i nic więcej.
Przy tworzeniu stron lądowania musimy oczywiście pamiętać o spójności graficznej z naszymi materiałami firmowymi (tj. ta sama kolorystyka, te same czcionki, ten sam styl przekazu, itp.). Istotną cechą, którą charakteryzują się tego typu strony internetowe to stosowanie „języka korzyści”, czyli skupienie się na zaletach przedstawionej propozycji marketingowej. Mówiąc wprost, ma pokazać, jak zmieni się życie odbiorcy, jeśli zdecyduje się z niej skorzystać. Wzmocnić przekaz możemy poprzez zadbanie o atrakcyjność wizualną strony. Mile widziane są zdjęcia czy filmy, na których produkt jest prezentowany. Wszystkie powyższe zabiegi mają skupić uwagę użytkownika na najważniejszym punkcie strony, o którym poniżej…
Wezwanie do działania
Elementem głównym strony lądowania jest „wezwanie do działania”. W języku angielskim - „Call To Action (CTA)”. Wszystkie nagłówki, teksty, opisy i zdjęcia mają wskazywać na jeden punkt na stronie lądowania – guzik, po naciśnięciu którego użytkownik strony stanie się szczęśliwy. Jak się domyślasz w rzeczywistości nie jest wcale tak prosto zachęcić kogokolwiek do skorzystania z naszego magicznego guzika (nie jest wcale też tak prosto doprowadzić go do naszej strony lądowania - o tym problemie napiszę w jednym z kolejnych artykułów). Pomocne natomiast mogą się okazać działania, które nazwałem dobrymi praktykami i które omawiam w kolejnym akapicie.
Dobre praktyki
Stronę lądowania najlepiej przygotować jako pojedynczą typu „onepage”, jak najkrótszą. Idealnie, jeśli zmieściła by się na ekranie komputera bez konieczności jej przewijania. Twoje „wezwanie do działania” musi się pojawić w obszarze centralnym strony i być odpowiednio wyróżnione by nie pomylić go z niczym innym na stronie. W przypadku gdy jednak „guzik CTA” z jakichś ważnych powodów znajduje się w obszarze niewidocznym (np. z powodu długiego formularza) należy umieścić wskazówkę kierunkową, po której użytkownik szybko zorientuje się, że zmierza po prawidłowej ścieżce do celu.
Pokaż na stronie to, że ludzie cenią i chwalą Twój produkt. Umieść na niej recenzje, opinie, powołaj się na to co Twoi fani piszą o Tobie w mediach społecznościowych. Jeśli masz zdjęcie pokazujący jak Twój produkt jest używany to śmiało je wykorzystaj, ludzie lubią taki sposób komunikacji i prezentacji. Jeśli masz film z produktem to jeszcze lepiej, możesz się spodziewać o 50% większej „klikalności” na Twój najważniejszy punkt na stronie.
Jeśli jest taka możliwość to zaoferuj swoim klientom bezpłatną wersję próbną (np. kursu), pokaż fragment (np. książki czy e-booka) – wypróbowywanie przed zakupem to oczekiwana i wysoko ceniona funkcja stron lądowania.
Nie zapomnij o gwarancji na produkt czy usługę z opisem jak ją stosować i kiedy ma zastosowanie. Należy również zapewnić klienta o bezpieczeństwie współpracy z Tobą i zadbać o nią (np. certyfikat SSL na stronie www). Rekomenduję także umieszczenie na stronie lądowania danych teleadresowych, najlepiej bezpośredniego numeru telefonu oraz adresu e-mail do osoby, która wyjaśni z klientem jego ewentualne wątpliwości. Tylko ktoś kto będzie czuł się komfortowo i bezpiecznie na Twojej stronie zdecyduje się na skorzystanie z Twojej propozycji.
Czy to się opłaca?
Wypróbuj! Istotą w filozofii stron lądowania jest ciągłe eksperymentowanie. Dzięki niewielkim kosztom ich uruchomienia oraz ekspresowym tempem ich wdrażania możemy szybko zweryfikować swoje pomysły.
Oczywiście, omawiane strony nie mogą działać zamiast pełnej firmowej strony internetowej. Ta w dalszym ciągu jest niezbędna, by klienci Cię poznali i nabrali zaufania do Twoich stron lądowania.
Adam Frydko
Czerwiec 2021

Powrót do spisu treści

Poradnik jest ciekawy?

Zaglądaj do niego regularnie!
Zapisz się na newsletter

O autorze

Adam Frydko autor artykułu
Jestem absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach, gdzie nauczyłem się projektowania i konstruowania inżynierskiego. Obecnie również projektuję oraz konstruuję... tyle, że w obszarze internetu. Od 2003 roku razem z Joanną prowadzę Pracownię Projektową Zygzak i chętnie będę dzielił się z Wami moimi spostrzeżeniami z codziennej pracy, może komuś się przydadzą;)

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią?
Zapraszam do kontaktu.
Adam Frydko
Pracownia Projektowa Zygzak
zygzak@pracowniazygzak.pl