Rozpoczynając swój biznes powinniśmy pomyśleć o logo. Tak zazwyczaj zaczynają się wszelkiego rodzaju poradniki, e-booki i dobre rady dla osób chcących prowadzić swój biznes. Posiadanie własnego logo jest ważne i większość z nas o tym wie, ale jak ma to logo wyglądać tego już wszyscy nie wiedzą. Oczywiście ma być idealne, tylko co to znaczy?
Liczy się pomysł
Logo pełni konkretną funkcję, a mianowicie ma reprezentować Twój biznes. Powinno więc budzić u odbiorcy konkretne skojarzenia. Jakie? Takie, które dla Ciebie są najważniejsze, które chciałbyś aby ludzie kojarzyli z Twoją firmą. Już projektując znak można dać znać klientom czym się zajmujesz oraz pokazać charakter i osobowość firmy.
Prostota to podstawa
Prosty znak w jednym kolorze to najlepsza definicja idealnego logo. Łatwo go zapamiętać, łatwo go opisać lub o nim opowiedzieć. Jest tutaj tylko jeden problem aby stworzyć takie logo potrzeba dużo wiedzy i doświadczenia bo najtrudniej zrobić coś prostego.
Minimum kolorów
Doskonałe logo świetnie wygląda w jednym kolorze. Więcej niż trzy kolory w logo to stanowczo zbyt wiele. Kiedyś tę regułę dyktował sposób reprodukcji prac graficznych: im mniej kolorów tym taniej. Dzisiaj ona już nie obowiązuje, bo przeważnie drukujemy wszystko w CMYK-u. Mimo to minimalizm w logo jest cenną zaletą. Z tego samego powodu odradzam stosowanie gradientów i przezroczystości. Są to rozwiązania dające ciekawe efekty wizualne i ładnie wyglądające na ekranie monitora ale sprawiające dużo problemów technicznych w druku. I pamiętaj o jeszcze jednej zasadzie: każde logo powinno mieć swoją wersję czarno-białą. Po co? Aby móc np. przygotować matrycę do tłoczenia na kalendarzach książkowych. I tutaj zahaczamy o kolejny punkt, którym jest funkcjonalność.
Ważna jest funkcjonalność
Logo musi być tak zaprojektowane by można je było używać w różnej skali bez straty czytelności. Od kilku milimetrów np. na długopisie, po naprawdę duży rozmiar np. na billboardzie. W każdym rozmiarze musi wyglądać świetnie. Logo musi być również uniwersalne by można je było zastosować w różnych technikach reprodukcji. O jednej już wspomniałam czyli przygotowaniu matrycy do tłoczeń. Aby taką wykonać potrzebny jest plik wektorowy w jednym kolorze np. czarnym. Podobnie jest z wycinaniem ploterowym czy haftem, plik z logo w JPG-u nie wystarczy.
Budowa znaku
Tutaj też czyha na nas wiele pułapek. Nie możemy np. użyć zbyt cienkich linii bo przy skalowaniu znak może stracić na czytelności albo nawet „zgubić” niektóre elementy. Najcieńsza linia zalecana przez drukarnie do stosowania w projektach graficznych do druku to 0,1 mm. Nie można również stosować w logo dwóch różnych kolorów bezpośrednio obok siebie. Dlaczego? W wersji jednokolorowej znaku takie kolory stworzą jedną plamę i nasze logo będzie wyglądać zupełnie inaczej.
Logo to dopiero początek
Logo to jeden z ważniejszych wyróżników wizualnych firmy ale nie jedyny. Logo to po prostu dobry fundament do stworzenia całego systemu identyfikacji wizualnej firmy.
Jak widać dużo warunków do spełnienia my móc mówić o logo idealnym. Czy w takim razie są takie logo? Czy komuś udało się zaprojektować doskonały znak? Oczywiście, że tak. Codziennie spotykamy się z mnóstwem logo, które dobrze wykonują swoje zadanie. Przykładem znaku idealnego może być logo Banku PKO. Od 1969 roku do dzisiaj jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce znaków. Skarbonka ułożona z liter PKO to praca znanego grafika Karola Śliwki. Jest to proste, funkcjonalne logo z pomysłem i jak widać ponadczasowe.